GETPAID20.PL

4

Co nowego?

personal-brand

Personal branding – budowanie silnej marki osobistej w internecie

Doświadczeni mentorzy, aktywna społeczność i ponad 152 poradniki w jednym miejscu!

Samo założenie i prowadzenie bloga niestety nie wystarczy by skutecznie zarabiać w internecie. Bycie naprawdę dobrym w swojej dziedzinie (niszy) i naprawdę dobrym w komunikowaniu tego – to często dwie kompletnie różne sprawy. Niestety bycie ekspertem nie jest jednoznaczne z wysokimi zarobkami. Warunkiem wysokich zarobków jest odpowiednia komunikacja marketingowa z potencjalnymi klientami i pozycjonowanie się w ich oczach – czyli budowanie marki osobistej (personal branding). O prawdziwym ekspercie bez odpowiedniego marketingu, nikt się nie dowie. W tym wpisie wyjaśniam jak zabrać się za budowanie marki osobistej w internecie. Zapraszam do lektury!:)

info_img

Personal branding = budowanie marki osobistej

Personal branding, czyli budowanie wizerunku własnej marki osobistej jest niezbędne jeśli nastawiamy się na sprzedaż na blogu oraz późniejsze wprowadzanie do oferty kolejnych produktów związanych z tą samą niszą.

Silna marka osobista to marka rozpoznawalna, unikalna (charakterystyczna), kojarząca się z wysoką jakością produktów i wysoką jakością dostarczanych treści. Pozorowana silna marka osobista, to marka która tylko na taką wygląda z zewnątrz. Stworzenie pozorów jest stosunkowo szybsze i zdecydowanie łatwiejsze – ale na nic się zda przy nastawieniu się na długofalowe działanie w danej niszy. Prawdziwe budowanie silnej marki wymaga cierpliwości, konsekwencji i czasu. Tego procesu się nie przyśpieszy i raczej nie ma drogi na skróty. Personal branding nigdy się nie kończy podczas prowadzenia bloga i zorganizowanej działalności w internecie.

Odradzam budowanie marki “anonimowej”. Prowadzenie bloga to influence marketing -> więc nasza marka osobista musi mieć konkretną twarz. Ludzie identyfikują się z konkretnymi osobami, a nie z anonimowymi markami. Także warto sobie uświadomić, że każdy Twój wpis/artykuł, każda wypowiedź, każdy komentarz, a nawet każde polubienie widoczne dla innych zaczynają mieć znaczenie w kontekście personal brandingu. Twoje publicznie publikowane wypowiedzi mówią innym o Twoich wartościach, poglądach i podejściu do użytkowników sieci, w tym do swoich czytelników i potencjalnych klientów.

Budowanie marki osobistej wśród fanów i potencjalnych klientów

Trzeba też rozgraniczyć dwa pojęcia – “budowanie marki osobistej wśród fanów” i “budowanie marki osobistej wśród potencjalnych klientów”. To pierwsze to po prostu tzw. “LANS” -> lans nie przysporzy nam stałych klientów. Przysporzy lajków, komentarzy, followersów, ludzie lubią fajne zdjęcia, pokazowy styl życia, itd. – ale takie lansowanie się nic, a nic nie mówi o jakości naszych produktów, o naszej wiedzy na dany temat.

Moim zdaniem potencjalny klient interesuje się przede wszystkim naszymi powiązaniami, doświadczeniami z daną niszą -> a nie tym, że byliśmy na wakacjach i wynajęliśmy lamborghini aventador żeby sobie zrobić zdjęcie na instagrama. Marki osobistej nie tworzy się dla lansu. Nie chodzi o to, by stać się sławnym na chwilę, ale o to, by przekonać ludzi, że jesteś wartościowy i jedyny w swoim rodzaju – tak by budować grono stałych klientów, a nie “klakierów”. Personal branding służy, moim zdaniem, przed wszystkim budowaniu potencjału zarobkowego Twojego bloga – a ten buduje się na podstawie swojej wiedzy i przekonaniu czytelników, że jesteś w stanie im pomóc 🙂

Personal branding w praktyce – budowanie marki osobistej

Filozofia “DLACZEGO?” w budowaniu marki osobistej

Jest taka książka “Zaczynaj od dlaczego” autorstwa Simona Sinek. Na jej podstawie okazuje się, że ludzie chętniej angażują się w rozwój danej firmy (wręcz pomagają, doradzają, itd.), a także stają się stałymi klientami – jeśli wiedzą DLACZEGO dana firma działa. Jaki ma cel, po co istnieje, co chce osiągnąć.
W dzisiejszych czasach manipulacja w marketingu jest czymś powszechnym -> a nikt nie chce dać się oszukać. Dlatego tak ważna jest naturalność i jasna komunikacja powodów i celów swojej działalności. Warto to przemyśleć i otwarcie komunikować – dzięki czemu Twoja marka osobista będzie naturalna i prawdziwa w oczach czytelników.

SPÓJNY WIZERUNEK w budowaniu marki osobistej

Cała Twoja aktywność w internecie powinna być spójna z założonym “DLACZEGO”.  Udając kogoś kim nie jesteśmy, narażamy się na kwestionowanie naszej wiedzy na dany temat, a nawet na wyśmianie i wykluczenie z internetowych społeczności. Reputacja oparta na fałszu może bardzo łatwo lec w gruzach. Udzielając się na forach i w innych social mediach -> powinniśmy prezentować dokładnie te same wartości, które prezentujemy na blogu/stronie oraz w sprzedawanym poradniku. Spójność.

OPRAWA GRAFICZNA w budowaniu marki osobistej

Nie jest to coś najważniejszego – bo najważniejsza jest merytoryka, ale oprawa również ma oczywiście znaczenia. Dzięki używaniu stałej oprawy graficznej budujemy naszą rozpoznawalność, wizerunek naszej marki osobistej. Całość zaplecza marketingowego powinna być graficznie spójna i rozpoznawalna – tj. charakterystyczna dla Twojej marki.
Dzięki temu potencjalni klienci zaczną rozpoznawać Twoje wypowiedzi/reklamy w różnych miejscach internetu po samych grafikach – np. po avatarze.

ELEMENT WYRÓŻNIAJĄCY w budowaniu marki osobistej

Na pewno jest coś co Was wyróżnia spośród konkurencji, co warto podkreślać w reklamach. Takim czymś mogą być różnego rodzaju twarde dane, jak np. “staż” w danej niszy (“Pomagam z XXX od 2009 roku!”) lub konkretne doświadczenia życiowe (“Pokonałem XX w 30 dni, Ty też dasz radę!”), itd.

ODPOWIEDNIE KANAŁY KOMUNIKACJI w budowaniu marki osobistej

Możliwości komunikowania się z potencjalnymi czytelnikami i klientami jest wiele. Wszystkie te możliwości można jednak zawęzić do kilku typów:

a) Pisanie (np. facebook, twitter, linkedin)
b) Grafika/Zdjęcia (np. instagram)
c) Podcasty (np. itunes, youtube)
d) Wideo (np. youtube)
e) Spotkania na żywo

Nie każdy kanał komunikacji pasuje do danej osoby. Nie każdy kanał komunikacji pasuje do danej niszy. Każdy kanał ma inne wymagania, takie jak: głos, mikrofon, ubiór, umiejętności komunikowania się, copywriting, wiedza merytoryczna. Najmniejsze wymagania stawia przed nami “pisanie” oraz “grafika”, od tego polecam zacząć personal branding.

Warto zaznaczyć, że nie musisz być wszędzie. Lepiej prowadzić mniej kanałów, ale na wysokim poziomie, niż więcej i każdy z nich po łebkach. Działając w pojedynkę nie mamy szans na regularne artykuły, podcasty, filmiki – a co dopiero ew. spotkania z potencjalnymi klientami. Trzeba się na czymś skupić i zrobić to dobrze – nakładając na siebie zbyt dużo narażamy się na osłabienie wizerunku własnej marki.

Personal branding w internecie – Nick, czy imię i nazwisko?

Jest wiele szkół dotyczących budowania wiarygodności w internecie. Jedna z tych szkół zakłada konieczność podpisywania się imieniem, nazwiskiem, a często także zdjęciem – ta szkoła wydaje się jednak nie mieć przełożenia na rzeczywistość. Realna wiarygodność w oczach odbiorców powstaje na skutek oceny merytoryki, stażu działania, opinii innych osób i prawdziwości publikowanych przez daną osobę danych. Przy braku poprawnej merytoryki, nawet najbardziej “odsłonięty” (pod względem danych osobowych) autor nie będzie wiarygodny dla swoich czytelników, a tym bardziej potencjalnych klientów.

Napisałem o tym osobny na blogu i tutaj po prostu odeślę do niego, nie ma sensu tego przekopiowywać: Prowadzenie bloga pod pseudonimem – szkodzi, pomaga, czy nie ma znaczenia?

Aktywność na forach internetowych w budowaniu własnej marki osobistej

Fora internetowe związane z naszą niszą bezpośrednio – ale także pośrednio – to idealne miejsca do rozpoczęcia budowania własnej marki osobistej. Dzięki nim mamy możliwość stosunkowo łatwego “wyjścia do ludzi” i budowania swojego wizerunku w internecie.

Im więcej damy od siebie społeczności, tym lepiej dla wizerunku i skojarzeń z naszą marką osobistą. Pisanie wartościowych artykułów i poradników za darmo NIE JEST stratą czasu. Pomaganie użytkownikom forum za darmo nie jest stratą czasu. Każda nasza aktywność jest widoczna i oceniana przez innych użytkowników.

Moim zdaniem należy publikować wartościowe treści, udzielać się i odpowiadać na pytania – na miejscu, a nie odsyłając do swojej strony. Ludzie docenią odpowiednią wartość, którą wnosicie na forum i sami się zainteresują Waszą sygnaturką, stroną podaną w profilu. To się może wydawać stratą czasu LUB marnowaniem potencjału – ale innej drogi nie ma. Chyba, że wykupienie reklam na jakimś forum – ale reklamy od “noname’a” w zamkniętej społeczności nie będą zbyt skuteczne.

Aktywność gościnna, a personal branding

W celu zwiększenia rozpoznawalności w naszej niszy, warto korzystać z aktywności gościnnej, która jest całkowicie darmowa. Taka aktywność pozwala zwiększyć zasięg i siłę marki osobistej. Ważne by wszędzie podpisywać się tak samo i używać tych samych znaków graficznych oraz kolorów.

Najłatwiejszą aktywnością gościnną jest komentowanie wpisów innych influencerów z danej niszy i nisz pokrewnych. Nie chodzi tu o “marketing szeptany”, wręcz przeciwnie. Chodzi o wyjście do ludzi i pokazanie się jako osoba znająca niszę. Komentarze powinny być długie (na takie ludzie zwracają uwagę) i wartościowe zarówno dla autora wpisu/artykułu, jak i jego czytelników. Chodzi tu przede wszystkim o budowanie rozpoznawalności. Osoby śledzące materiały w określonej niszy (naszej), powinny trafiać na nasze wypowiedzi w różnych miejscach. Używając tego samego avatara i tego samego podpisu – prowadzimy darmowy personal branding. Aby na blogach wordpressowych nasz avatar w komentarzach był wszędzie taki sam, należy założyć sobie (za darmo) gravatar przypisany do adresu e-mail: https://pl.gravatar.com/ .

Bardzo dobrym pomysłem na aktywność gościnną są także artykuły. Warto pytać osób, które działają w naszej niszy dłużej, czy byliby zainteresowani otrzymaniem za darmo artykułu gościnnego naszego autorstwa. Taki ktoś otrzyma wpis gotowy do publikacji, w dodatku za darmo. Należy jasno zaznaczać, że nie jest to artykuł sponsorowany, ani reklamowy – chcemy napisać normalny, wartościowy artykuł na temat związany z niszą. W zamian chcemy wyróżnienia w tym wpisie jako “autor” i podania linka do naszej strony/bloga.
Jeżeli dany influencer jest na podobnym poziomie do nas – możemy zaproponować wymianę artykułami gościnnymi. Tak jest korzystniej dla obu stron – ale jeśli dopiero zaczynamy budować zaplecze, trzeba próbować po prostu publikować u innych celem budowania rozpoznawalności naszej marki osobistej w danej niszy.

Personal branding w social mediach – budowanie marki osobistej

Obecność w social mediach w kontekście budowania własnej marki jest bardzo ważna. Należy jednak ZAWSZE mieć z tyłu głowy, że profile w socialach nie są naszą własnością i nie powinniśmy się na nich w 100% opierać. Takie zaplecze można stracić, a jeśli opieramy się na nim w 100% – możemy dosłownie zniknąć z internetu po blokadzie profilu.

W social mediach odradzam stosowanie nagłówków clickbaitowych, wprowadzających w błąd. Nic tak nie irytuje jak odkrycie, że właśnie zmarnowało się czas na clickbait. Ludzie doceniają szczerość i naturalność – nie chcą być traktowani jak “stado dawców kasy” 🙂

Na początek polecam tylko:

– FanPage + powiązana z nim Grupa na FB
– Instagram

podsumowanie

Podsumowanie

Personal branding jest rzeczą niezwykle istotną w kontekście prowadzenia bloga. To właśnie marka osobista, czyli Twój zbudowany w internecie wizerunek decyduje o potencjale zarobkowym. Będąc nieszczerym, sztucznym – nie wzbudzisz zaufania, dlatego przede wszystkim liczy się spójność. W praktyce wystarczy po prostu nie udawać. W tekście wymieniłem, moim zdaniem, najważniejsze elementy wpływające na budowanie silnej marki osobistej – mam nadzieję, że Ci się przydadzą 🙂

Pozdrawiam
mysc

Komentarze (1)

  1. Patryko09

    Super artykuł, bardzo mi pomógł. Mysc, jak zwykle świetne porady!

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *