GETPAID20.PL

4

Co nowego?

Jak pozyskiwać ruch w Internecie? 7 sposobów - getpaid20.pl

Jak pozyskiwać ruch w Internecie? 7 sposobów

Doświadczeni mentorzy, aktywna społeczność i ponad 152 poradniki w jednym miejscu!

Pierwsze strony internetowe powstawały w latach 90 ubiegłego wieku i były nowinką technologiczną, na którą mało kto się decydował, ponieważ Internet był ówcześnie bardzo źle zorganizowany, nie dawał możliwości reklamy, a strona była co najwyżej wizytówką firmy, która świadczyła o tym, że idzie z duchem czasu. Rewolucja przyszła dopiero w 2000 roku, kiedy to w październiku, Google uruchomił swoją usługę Google Adwords, pozwalającą na zorganizowanie właściwej reklamy w Internecie i to właśnie tę datę uważa się za początek marketingu internetowego.

Jak jest obecnie? Sprzedaż detaliczna e-commerce wyniosła na całym świecie niemal 5 biliona dolarów w 2021 roku, a szacuje się, że do 2025 sięgnie 7.4 biliona dolarów. Tym samym Internet nie jest już nowinką technologiczną, a podstawowym narzędziem, którego absolutnie nie może ignorować żadna, chcąca się rozwijać, firma, co rozwinąłem w poprzednim wpisie na blogu.

Jednak jak właściwe możemy pozyskiwać ruch w Internecie? Oto 7 sprawdzonych sposobów:

SEO – ruch organiczny z wyszukiwarki

SEO, czyli Search Engine Optimization, a więc pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych dla wyszukiwarek, to podstawowe narzędzie pozyskiwania ruchu w Internecie. Pozycjonowanie wymaga posiadania strony internetowej, którą będziemy pozycjonować pod dane słowa kluczowe i odnosi się do darmowego ruchu organicznego, który pozyskujemy z wyszukiwarek. Mimo, że ruch organiczny jest co do zasady darmowy, to rynek jest bardzo konkurencyjny, więc działania SEO wymagają pewnych nakładów finansowych na dostosowanie strony pod wymagania wyszukiwarek, odpowiednio przygotowane treści pod SEO czy budowanie autorytetu domeny, np. pozyskując wartościowe linki przychodzące.

Oczywiście działania SEO jesteśmy w stanie wykonać w pewnym zakresie sami, np. z wykorzystaniem darmowych narzędzi do audytu strony pod SEO, jednak w przypadku bardziej konkurencyjnych branż jesteśmy skazani na inwestycje w płatne narzędzia, wraz z wiedzą, jak z nich korzystać, lub współpracę z agencjami SEO.

Tym samym darmowy ruch organiczny jest darmowy tylko w teorii, jednak SEO nadal pozostaje podstawowym narzędziem pozyskiwania ruchu w Internecie – wiele badań, czy narzędzia, jak np. Similarweb, pokazują, że w przypadku największych brandów, ruch organiczny z wyszukiwarki, odpowiada nawet za połowę ruchu, jaki pozyskuje dana domena.

 

SEM – marketing w wyszukiwarkach

SEM, czyli Search Engine Marketing, to pełnia działań marketingowych w wyszukiwarce, a więc rozszerzenie działań SEO o płatne miejsca reklamowe w wyszukiwarce – na przykładzie Google są to, np. płatne wyniki czy reklamy produktowe w wynikach wyszukiwania pod dane zapytania.

Płatne reklamy pozwalają na natychmiastowe zwiększenie widoczności danej strony w wyszukiwarce, bez przechodzenia przez żmudny proces pozycjonowania strony, co pozwala na osiąganie natychmiastowych, jednak płatnych, wyników. Decydując się na reklamy, musimy przygotować odpowiedni budżet reklamy, a następnie badać opłacalność działań, do czego służy wskaźnik ROI, czyli Return of Investment (ang. zwrot z inwestycji), który liczymy jako: zarobek z reklam / koszt reklam * 100%. Jeśli ROI jest powyżej 100%, to zarabiamy, jeśli poniżej 100%, to tracimy.

Reklamy w wyszukiwarce mogą spełniać również rolę pomocniczą dla SEO, a więc pomóc natychmiastowo zbadać skuteczność danej strony sprzedażowej, co pozwala określić budżet na działania SEO, np. dla agencji.

 

Media społecznościowe

Media społecznościowe to świetne miejsce na pozyskiwanie ruchu – organicznego i płatnego, a także budowania relacji z potencjalnymi konsumentami i kreowanie wizerunku marki w Internecie.

W Polsce nadal najpopularniejszy jest Facebook, a tym samym koniecznością jest posiadanie i rozwijanie strony na Facebook, która warto wspomagać płatnymi reklamami, ponieważ coraz trudniej pozyskiwać tylko ruch organiczny na platformie. Facebook daje ogromne możliwości reklamy skierowanej na zwiększenie świadomości marki (reklama zasięgowa), pozyskanie aktywności (reklama nastawiona na interakcje) czy realnych konwersji (reklama nastawiona np. na właściwą sprzedaż). Warto również zainteresować się pixelem Facebooka, który pozwala np. na zorganizowanie kampanii retargetingu, która ma wysoką skuteczność, choć wymaga zebrania sporej ilości danych.

Kolejnym godnym uwagi medium jest Instagram, na którym możemy wykupić reklamy za pośrednictwem menadżera reklam na Facebook. Na Instagramie królują reklamy video w relacjach czy między wpisami na tablicy, więc taka reklama ma nieco wyższy próg wejścia, ponieważ do samego Facebooka wystarczy prosta grafika i dobrze dopasowany tekst.

Pisząc o video, nie można zapominać o największej platformie video od Google, czyli YouTube, oraz reklamach, które możemy uruchomić z poziomu Google Ads – banery w filmach lub otoczeniu filmów oraz właściwe reklamy video. Podobne reklamy zaczyna powoli wprowadzać TikTok, który sukcesywnie spycha YouTube z pozycji lidera w tej branży.

Finalnie, jeśli interesuje nas dotarcie do użytkowników biznesowych, np. osób decyzyjnych w firmach, to najlepszym miejscem do reklamy może okazać się LinkedIn z wykorzystaniem dostępnych opcji reklamowych, nastawionych na pozyskiwanie leadów czy właściwych sprzedaży.

 

E-mail marketing

Marketing z wykorzystaniem maila, choć wydaje się przestarzały w dobie mediów społecznościowych, to nadal jedna z najpopularniejszych metod marketingu internetowego. Korzystają z niego przede wszystkim sklepy internetowe, które zwykle wymagają rejestracji z użyciem adresu e-mail oraz akceptacji regulaminu, a opcjonalne jest wyrażenie zgody marketingowej, która użytkownicy często omyłkowo wyrażają. Inną metodą pozyskiwania maili jest content marketing, a więc pozyskiwanie adresów email w zamian za publikowanie wartościowych treści, np. postów na blogu czy darmowego Ebooka w zamian za zapisanie się do listy mailingowej.

Niezależnie od metody, pozyskane maile trafiają do listy mailingowej i są wykorzystywane do informowania o nowych ofertach czy rabatach, a więc mają prowadzić do pozyskania właściwych konwersji, np. sprzedaży.

 

Sieci reklamowe

Ruch do strony internetowej możemy pozyskać również z wykorzystaniem sieci reklamowych, np. Google Adsense, które pozwalają na tworzenie reklam tekstowych, displayowych czy video na stronach wydawców, którzy wyświetlają reklamy danej sieci. Reklamę tego typu najlepiej powiązać z retargetingiem, czyli wyświetlaniem użytkownikom reklam produktów, które przeglądali w naszym sklepie.

Reklama w sieciach reklamowych pozwala pozyskać ogromny ruch, jednak bez odpowiedniej analityki i optymalizacji strony docelowej, może przynieść równie dużą stratę.

 

Współprace i sieci afiliacyjne

Zyskującą na popularności formą reklamy są współprace z influencerami, którzy mogą zareklamować – polecić, zrecenzować, nasz produkt lub usługę z wykorzystaniem swoich zasięgów. Decydując się na taką reklamę, należy pozyskać możliwie najwięcej danych o zasięgach danego influencera i upewnić się, że zasięgi nie są sztuczne. Z mniejszymi influencerami możemy skontaktować się bezpośrednio, przedstawiając swoją ofertę, a za większymi stoją zwykle sieci partnerskie lub menadżerowie, którzy ich reprezentują.

Ciekawą formą reklamy są również sieci afiliacyjne, które zrzeszają partnerów, a więc marketerów – wydawców, posiadających źródła ruchu, które chcą spieniężyć w zamian za % od sprzedaży towarów lub usług, które polecają. To między innymi na podstawie takich poleceń – dzielenia się zyskiem z partnerami, swoje imperium zbudował Amazon, więc jeśli posiadamy niszowy produkt, to warto skontaktować się z sieciami partnerskimi, które mogą zaproponować nam ciekawą ofertę i jakościowy ruch od swoich partnerów w zamian za drobny % od konwersji.

 

Szeptanka, płatne opinie

Ostatnią, dość niechlubną, jednak stale skuteczną metodą na pozyskiwanie ruchu jest szeptanka, a więc np. polecanie danego produktu lub usługi na forum tematycznych przez zwykłego użytkownika, który w praktyce działa na zlecenie czy płatne opinie, które zachwalają wybrany produkt czy usługę. Takie działania, szczególnie z tematycznych for czy portali, pozwalają pozyskać wartościowy ruch, jednak tylko wtedy, gdy są wykonywane subtelnie, ponieważ zbyt agresywne polecanie jest zwykle z łatwością wyłapywane przez użytkowników, a firma traci wizerunkowo.

Pozdrawiam
Jakub Murawski (Muraszczyk)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *