Darmowe narzędzia do audytu strony pod SEO


Przydatne narzędzia do audytu strony pod SEO - getpaid20.pl

Doświadczeni mentorzy, zamknięta społeczność i ponad 152 poradniki w jednym miejscu!
--> Dołącz i zacznij zarabiać przez internet! <--


Za skrótem SEO kryje się pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych. Działania te mają na celu zwiększenie ruchu organicznego dzięki wyższym pozycjom w wyszukiwarce pod dane zapytania.

W całym procesie pozycjonowania wyróżniamy działania On-Page oraz Off-Page SEO. Pierwsze to działania na naszej stronie, a więc zadbanie o odpowiednią optymalizację strony biorąc pod uwagę czynniki techniczne takie jak: szybkość działania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, czy linkowanie wewnętrzne, natomiast drugie- Off-Page, to działania poza naszą stroną, a więc przede wszystkim linkowanie, czyli pozyskiwanie linków do naszej domeny, co często nazywane jest „pozycjonowaniem właściwym.”

 

Jakie czynniki są kluczowe w SEO?

Linkowanie, a już na pewno robione „z głową,” jest nadal najważniejszym czynnikiem wpływającą na pozycjonowanie. Dzieje się tak dlatego, że domena z dużym autorytetem (DA, domain authority) „wybacza nam” wiele błędów i ma uprzywilejowaną pozycję w oczach Wujka Google. Chodzi tu jednak o bardzo mocne domeny z wieloletnim stażem i dobrą historią, a więc takie, których większość osób nie posiada. W przypadku słabszych, czy raczej normalnych, domen, rola optymalizacji zyskuje na znaczeniu, ponieważ nie mają one uprzywilejowanej pozycji, kredytu zaufania, od odwiedzającego stronę robota wyszukiwarki.

Poza podziałem na On-Page oraz Off-Page SEO, jest jeszcze podział na White-hat oraz Black-hat SEO. Biały kapelusz oznacza działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google, a czarny działania wykraczające poza wytyczne z głównym naciskiem na samodzielne pozyskiwanie linków, a więc tak zwany Linkbuilding. Oczywiście pozycjonowanie świeżej strony na jakkolwiek konkurencyjny frazy bez tworzenia linków to nadal mokry sen, o którym opowiadają przedstawiciele Google, jednak rola optymalizacji, szczególnie treści na stronie, rośnie rok do roku.

Audyt strony to ocena strony internetowej pod kątem czynników SEO. Zwykle odbywa się po utworzeniu strony, choć część audytu możemy i powinniśmy przeprowadzić już na etapie tworzenia. W końcu, audyt to również ocena konkurencji, a więc np. sprawdzenie ile treści potrzebujemy na daną podstronę, czy jak zagęścić słowa kluczowe. Docelowo audyt to kompleksowa ocena strony internetowej biorąca pod uwagę On-Page oraz Off-Page SEO wraz z przygotowanym raportem.

 

Dobry audyt zwiększa szanse zwrotu inwestycji

Dlaczego audyt to podstawa? Dlatego, że SEO to pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych, a nie tylko pozycjonowanie właściwe, czyli linkowanie. Bez odpowiedniego audytu strony linkowanie może się okazać nieskuteczne, jeśli strona zawiera podstawowe błędy krytyczne jak np. treść niskiej jakości, zła struktura strony, brak podstawowej optymalizacji (czynniki techniczne, np. szybkość czy dostosowanie do urządzeń mobilnych). Tym samym audyt to narzędzie mające na celu ocenę czy strona jest gotowa do pozycjonowania właściwego, czyli linkowania. Takie działanie ma nas uchronić przed syzyfową pracą czy zwykła stratą pieniędzy na linki.

Warto mieć na uwadze, że dostawcy linków w 90% nie zwracają uwagi na stronę, którą linkują, bo przecież nie za to dostają pieniądze. Innymi słowy, nie obchodzi ich czy dany pakiet linków da jakikolwiek efekt, bo oni wykonali pracę zgodnie ze zleceniem. Jeśli klient, np. na publicznym forum, napisze, że linki nie działają, to dostawca przedstawi jak źle zoptymalizowana jest strona, pokaże parę testów z wynikami i wyjdzie z sytuacji obronną ręką. Możemy uniknąć tej sytuacji, jeśli potrafimy wykonać podstawowy audyt strony pod SEO.

 

Darmowe narzędzia od Google

Przez SEO rozumiemy pozycjonowanie i optymalizacje stron w wyszukiwarce Google, ponieważ ma ona aż 92.47% udziału w rynku wyszukiwarek internetowych. Google jest absolutnym monopolistą i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Jest to dobra informacja dla osób i firm zajmujących się pozycjonowaniem stron w Google. SEO to pełnoprawna ścieżka kariery w branży IT, a sam gigant z Mountain View nie zostawia swoich webmasterów bez wskazówek i narzędzi.

narzędzia Google do SEO

Google Mobile Friendly Test

Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić, czy nasza strona (lub sam jej kod) jest responsywna, a więc czy wyświetla się poprawnie na wszystkich urządzeniach. Jest to dość prymitywne narzędzie, ponieważ zwraca nam jedynie informację, że strona jest, lub nie jest, przyjazna urządzeniom mobilnym oraz informacje, kiedy była ostatnio przeskanowana przez robota wyszukiwarki Google. Rozszerzone dane o dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych są dostępne w Google Search Console, dlatego Google Mobile Friendly Test przydaje się tak naprawdę jedynie na etapie tworzenia strony, gdzie możemy sprawdzić surowy kod strony.

PageSpeed Insights

Test zwraca nam dwa wyniki: na komputery oraz na urządzenia przenośne i jest swoistym wykazem na ile nasza strona spełnia techniczne wymagania Google. W teście na komputery powinniśmy uzyskać wyniki powyżej 80/100, a w mobilnym wystarczy „nawet” 60/100. Dążenie do wyniku 100/100 jest oczywiście wskazane, jednak w wielu miejscach jest to nadmierna kosmetyka, która zaburza funkcjonalność strony.

Najważniejszą wartością, którą sprawdza Google PageSpeed Insights, jest szybkość wczytywania i działania strony na urządzeniach mobilnych. Czynnik ten jest coraz częściej uznawany za bezpośredni czynnik rankingowy, a udostępnienie webmasterom narzędzia, które tak mocno na to naciska, zdaje się to potwierdzać.

Google Search Console

Jest to jedno z najważniejszych narzędzi dla webmasterów. Google Search Console pozwala na dość obszerne zbadanie strony internetowej, a najważniejsze dane to:

  • Przesłanie i badanie stanu mapy strony
  • Badanie skuteczności, czyli tego jak nasza strona wyświetla się przy wyszukiwarce i jaki uzyskuje % kliknięć z tych wyświetleń. Znajdziemy również informacje o słowach kluczowych, które przynoszą najwięcej ruchu do naszej strony, podstronie, która zgarnia najwięcej ruchu, czy krajach z jakich pochodzi ruch.
  • Informacje o stanie naszej strony. Dowiemy się ile z wykrytych adresów URL naszej domeny jest zaindeksowanych (czyli pojawia się w wyszukiwarce Google), ile zostało wykrytych, ale niezaindeksowanych, oraz jakie problemy występują z poszczególnymi adresami URL. To w tym miejscu pozyskamy najwięcej danych o niezaindeksowanych podstronach i będziemy mogli dociekać dlaczego Google ich nie indeksuje. Częste błędy to źle ustawione przekierowania lub ich brak, brak tagów kanonicznych (duplikaty) czy tag noindex. Próba przebadania całej strony manualnej zajęłaby bardzo dużo czasu, a w GSC mamy te dane na tacy.
  • Dane na temat linków zewnętrznych kierujących do naszej domeny, czy dane na temat linków wewnętrznych, co daje nam nieco informacji na temat linkowania naszej domeny. Dane na temat linków zewnętrznych są dość ograniczone, bo pojawiają się w GSC ze sporym opóźnieniem, jednak im starsza domena, tym więcej widzimy.

Google Analytics

Nie jest to narzędzie typowo pod SEO, jednak i ono może się przydać w audycie strony. Najważniejsze informacje to czas spędzony na danej podstronie oraz współczynnik odrzuceń. Obie informacje bezpośrednio sugerują, czy treść angażuje czytelników, czy użytkownicy szybko wychodzą z naszej strony w wyniku np. treści niskiej jakości, która nie odpowiada na zapytanie użytkownika, mimo że strona jest wysoko w rankingu. Czas spędzony na stronie oraz współczynnik odrzuceń to nieoficjalne czynniki rankingowe, więc jeśli jakaś podstrona zgarnia ruch, a te wartości są niskie, to jest znak, żeby lepiej dostosować treści.

Google Lighthouse

Ciekawym narzędziem, które jest niejako rozszerzeniem PageSpeed Insights jest Google Lighthouse, które przeprowadza audyt strony pod kątem 4 czynników: wydajności, dostępności, zastosowania „najlepszych praktyk,” oraz SEO. Podobnie jak w przypadku PageSpeed Insights, nie tylko otrzymujemy co jest źle, a również wskazania linijki kodu, lub źródła np. konkretnego obrazka, który wymaga dopisania alt tagu czy dopasowania rozmiaru – jest to bardzo praktyczne narzędzie.

Test tego typu możemy wykonać na każdej stronie internetowej klikając prawy przycisk myszy -> zbadaj, a następnie rozwijając z listy opcję „lighthouse” i klikając „generate report,” lub ściągając oficjalną wtyczkę.

audyt strony Google lighthouse

 

Inne darmowe narzędzia do zbadania czynników technicznych strony

Do audytu czynników technicznych możemy wykorzystać Google PageSpeed Insights, które zapewnia coraz więcej danych, choć mimo wszystko, dla pewności, warto sprawdzić poprawność działania z wykorzystaniem innych narzędzi.

Pingdom Tools Speed test

To narzędzie do sprawdzenia szybkości wczytywania i działania strony. Najważniejszy jest wynik „Load time,” który powinien wynosić ~ 1 sekundę, oraz „Page size,” który przy odpowiedniej kompresji kodu i obrazków nie powinien przekraczać ~ 1MB. Test zwróci nam dodatkowo ogólną ocenę naszej strony od 0 do 100 i zaznaczy co powinniśmy poprawić w celu uzyskania lepszego wyniku. W celu prawidłowej oceny naszej strony warto wybrać najbliższy serwer, a jeśli strona jest globalna, to testować działanie w wielu lokalizacjach.

Gmetrix

W mojej opinii jest to nieco gorsze narzędzie niż Pingdom, a dodatkowo korzysta z danych od Lighthouse, więc jeśli ktoś przeprowadzał audyt z wykorzystaniem tego narzędzia, to nie dowie się niczego nowego. Mimo wszystko warto sprawdzić naszą stronę czy również w tym teście osiąga wysokie wyniki, a być może znajdziemy jakieś niedociągnięcia.

 

Darmowe narzędzia do właściwego audytu On-Page

Powyższe narzędzia skupiały się przede wszystkich na czynnikach technicznych strony, a to tylko część audytu On-Page. Badając optymalizacje konkretnej podstrony możemy zbadać znacznie więcej czynników, jak chociażby treść – zagęszczenie słów kluczowych, ilość nagłówków, obrazków, alt tagi, etc.

Website Auditor

Jest to program, który pozwala na dość zaawansowany audyt strony pod SEO, choć zdecydowana większość funkcji jest darmowa. Co możemy sprawdzić w tym programie?

  • Strukturę strony nawet w formie wizualizacji
  • Poprawność przekierowań i inne czynniki techniczne strony
  • Każdą podstronę pod względem jej ogólnej optymalizacji – zagęszczenia słów na tle konkurencji, ilośći treści, nagłówków, formatowania tekstu, opisów meta, alt tagów
  • TF:IDF, czyli ocenę jakie słowa i jak często powinny się pojawić w tekście
  • Ocenę domeny, czyli poglądową ocenę całości oraz trochę danych na temat linkowania i mocy domeny

Website Auditor SEO Audyt

Wtyczka surfer SEO

Jest to darmowe narzędzie twórców zaawansowanego programu do analizy treści, czyli SurferSEO, który jest płatny. Wtyczka, choć darmowa, to daje bardzo dużo możliwości i jest przedsmakiem tego co potrafi pełnopłatny program. Po zainstalowaniu wtyczki i wpisaniu dowolnego hasła w Google otrzymamy następujące dane:

Wtyczka Surfer SEO

Dzięki temu będzie w stanie bardzo szybko sprawdzić popularność danych haseł, oraz dowiedzieć ile treści i słów kluczowych powinniśmy użyć w tekście mającym rankować pod dane słowo. Jest to dość szybko audyt słowa kluczowego, który nie jest zbyt dokładny, ale lepszy taki niż żaden. Wtyczkę można pobrać w sklepie w chrome web store oraz na stronie twórców.

 

Darmowe narzędzia do właściwego audytu Off-Page

Trudno pisać o darmowej analizie linkowania danej strony, bo jest to dość trudne nawet z wykorzystaniem najlepszych narzędzi, jednak i tu się coś znajdzie.

Najlepszym darmowym narzędziem do audytu Off-Page będzie Google Search Console. GSC wyłapuje tylko najlepsze linki i to ze sporym opóźnieniem, jednak dane, które podaje są bardzo wiarygodne. Jest to oficjalna usługa Google, a co za tym idzie najlepsze miejsce, żeby poznać jak Google widzi linkowanie naszej strony.

Na bardzo poglądowe sprawdzenie linków, które kierują do naszej strony, pozwoli nam darmowa wtyczka Moz Bar. Wtyczka ta pokaże nam PA (autorytet strony), DA (autorytet domeny) oraz spam score, czyli wskaże jak dana domena jest zaśmiecona linkami – im wyższy spam score, tym gorzej. Strona Moz również jest dobrym miejscem do przeprowadzenia podstawowego audytu, ponieważ ich narzędzie Link Explorer pozwala sprawdzić 10 adresów za darmo, jedynie za założenie darmowego konta na stronie. Dzięki temu będziemy w stanie ocenić małą stronę całkowicie za darmo.

Najlepsze narzędzia do audytu Off-Page to zdecydowanie Ahrefs oraz Majestic SEO, jednak pierwszy nie oferuje nawet darmowego triala, a drugi, choć pozwala sprawdzić kilka wyników za darmo, to w bardzo ograniczony sposób.

 

Podsumowując

Audyt strony to bardzo ważny etap całego procesu SEO, ponieważ pozwala wyeliminować problemy, które ograniczałby naszą stronę w przyszłości. Samo w sobie słowo „audyt” brzmi poważnie, jednak obecnie jesteśmy w stanie przeprowadzić go za darmo, a większość narzędzi prowadzi nas „za rączkę,” informując o tym jak naprawić napotkane błędy. Dlatego warto z tego skorzystać, poświecić trochę czasu i zwiększyć szanse, że strona, którą pozycjonujemy zdobędzie wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Powiązany produkt:

Kompleksowy Mentoring Pozycjonowania i Copywritingu
(WH-SEO/COPYWRITING)

Obrazek - Mentoring Pozycjonowania i Copywritingu (WH-SEO/COPYWRITING) Muraszczyk okładka - getpaid20.pl

WH-SEO od A do Z – COPYWRITING – UNIKALNA WIEDZA – NIELIMITOWANE WSPARCIE

Autor: Jakub Murawski (Muraszczyk)

Dołącz do mentoringu!

Pozdrawiam
Jakub Murawski (Muraszczyk)

Dołącz do mentoringu Get Paid 2.0 i zacznij zarabiać w internecie!
Partner Mentoringu Get Paid 2.0 - Mylead.Global   Partner Mentoringu Get Paid 2.0 - Eforsa   Partner Mentoringu Get Paid 2.0 - Hotpay

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *