GETPAID20.PL

4

Co nowego?

Obrazek - paywall - getpaid20.pl

Paywall zrewolucjonizuje internet?

Doświadczeni mentorzy, aktywna społeczność i ponad 152 poradniki w jednym miejscu!

Ponoszenie opłat za treści w polskim internecie nie cieszy się dużą popularnością – ale właśnie w tą stronę wszystko zmierza, w stronę paywall’i. Dzisiejszy wpis opieram na moim dawnym “wypracowaniu” (o ile można mówić o wypracowaniu na studiach – stąd cudzysłów), które niedawno znalazłem w odmętach dysku twardego. Temat jest naprawdę ciekawy, toteż zdecydowałem się je opublikować na blogu. Oczywiście, z racji tego że napisałem je około 2 lat temu, uaktualniłem i przeredagowałem całość 🙂 Zapraszam do lektury : )

 

Płatne gazety internetowe – Paywall

Gdy powstało radio – to miał być koniec prasy. Gdy powstała telewizja – to miał być koniec radia. Gdy powstał internet – to miał być koniec wszelkich innych mediów. Oczywiście wszystkie te media istnieją cały czas, a w/w opinie okazały się zdecydowanie przesadzone  – ale wraz z rozwojem internetu widzimy, że obecnie wszelkie media z niego korzystają. Możemy w internecie przeczytać gazetę (wydanie cyfrowe), posłuchać radia i obejrzeć telewizję. Temat “paywall’u” przedstawię na podstawie gazet, ale podobne tendencje są też zauważalne w telewizji (vod, tvnplayer, ipla, itd.).

Wraz z wzrastającą dostępnością różnego rodzaju urządzeń mobilnych, zmieniają się również preferencje dotyczące czytania. Zmienia się sposób w jaki czytamy np. wiadomości ze świata i kraju. Stale rośnie liczba użytkowników urządzeń umożliwiających czytanie prasy w wydaniach cyfrowych i taki rodzaj prasy jest przez nich z reguły wybierany. Smartfony, tablety, czytniki e-booków z dostępem do internetu – na pewno nie raz sami czytacie na nich artykuły na portalach informacyjnych.

Z drugiej strony są gazety drukowane, których sprzedaż spada. Zdecydowanie widać trend wycofywania się tych gazet do internetu i oferowania swoich artykułów w sieci. Darmowy dostęp do treści artykułów ma bardzo negatywny wpływ na sprzedaż drukowanych gazet. Nawet przy sprzedaży reklam, gazeta nie jest w stanie zapewnić sobie takich dochodów, jak te które pochodziły ze sprzedaży drukowanych wersji , oferując swoje artykuły za darmo w sieci. Idąc takim tokiem myślenia oczywistą oczywistością wydaje się fakt iż bez pobierania opłat za treści, prasa prędzej czy później upadnie. W tej sytuacji czytelnicy płacący za treści to najzdrowsza, a wręcz konieczna sytuacja – jeżeli chcemy by media wciąż prezentowały jakąkolwiek jakość artykułów. W tej chwili, jeśli chodzi o portale z wiadomościami – mamy ich od wyboru, do koloru. Pomimo tego, że większość oferuje swoje treści za darmo – wciąż przybywa osób płacących za dostęp do artykułów (np. Gazeta Wyborcza). Nie wiem jak Wy, ale ja widzę wyraźną różnicę w jakości artykułów na stronach gazet, w stosunku do darmowych portali, więc myślę że takich osób (ceniących sobie jakość i brak reklam) będzie nadal przybywać.

 

info_img

Co to jest Paywall?

Tak zwany paywall to właśnie system który zezwala na dostęp do artykułów dopiero po uiszczeniu opłaty. Tego typu rozwiązanie stosowane jest coraz powszechniej, szczególnie za granicą gdzie największe, najbardziej prestiżowe gazety się na nie decydują. Dla przykładu, po roku od wprowadzenia opłaty za treść, „The New York Times” posiadało około 500 tysięcy subskrybentów (ludzi regularnie dokonujących zapłaty za udostępniane im w internecie treści). Dla porównania, wersja drukowana tej gazety sprzedaje się w mniejszej ilości, bo około 400 tysięcy. Jak widać, ponad 50% sprzedaży generuje internetowa sprzedaż cyfrowych wersji artykułów. Takie cyfrowe wersje to dla gazety również oszczędności – bo odchodzą koszty związane z drukiem i dystrybucją. Inne popularne zagraniczne gazety, które zaczęły używać “paywall’u” to np. “The Daily Mail”, “The Wall Street Journal”, “The Times”, “The Sunday Times”. Takie rozwiązanie staje się coraz powszechniejsze – również w naszym kraju.
W Polsce „paywall” nie jest jeszcze aż tak popularny. Nasi użytkownicy przyzwyczajeni są do darmowych artykułów i wielu z nich zapewne odbiera „paywall” jako zamykanie przed nimi treści. Mimo tego kilka polskich gazet już zdecydowało się na ten krok, jakim jest wprowadzenie opłat za prezentowaną treść. Płatne treści zobaczyć można już w „Przekroju”, „Rzeczpospolitej”, „Polityce”, „Gazecie Wyborczej”, “Newsweeku”, “Pulsie biznesu” a trend „paywallu” dynamicznie się rozwija.
“Gazeta Wyborcza” wprowadziła “paywall” jako pierwsza w Polsce. W grudniu 2015 roku z dostępu do ich płatnych artykułów korzystało aż 77 tys. subskrybentów. To bardzo duży sukces, który pokazuje że Polacy jednak są w stanie zapłacić za artykuły – pomimo wielu darmowych alternatyw.

Czy paywall ma sens?

Aby system odpłatności za artykuły miał sens, za tzw. „paywallem” powinny znaleźć się naprawdę unikalne i wysokojakościowe treści. Innymi słowy – klient musi wiedzieć, że warto zapłacić by przeczytać właśnie ten, a nie inny (darmowy) artykuł. Jeżeli trend odchodzenia od oferowania treści/filmów/muzyki za darmo się utrzyma – internet może czekać niemała rewolucja. Myślę, że nawet blogerzy mogliby czerpać niemałe korzyści z takiego systemu 🙂 Ciężko to sobie wyobrazić, ale internet “za murem” wcale nie jest taki nierealny. Obecnie wszyscy narzekają na reklamy – a za opłatą miałoby sie dostęp do ulubionych treści bez reklam. Wyobraźmy sobie, że wszystkie wyszukiwarki, portale informacyjne, portale społecznościowe, blogi, kanały YT, itd. są płatne. Z których stron byście zrezygnowali, a które naprawdę są warte zapłaty? Jesteście w stanie płacić za dostęp do interesujących Was treści? Za jakiś czas może się to stać standardem.

 

Paywall na Twojej stronie – prosta do wdrożenia metoda

Prowadzisz stronę, bloga, forum? Chciałbyś sprawdzić czy znajdą się chętni na zakup dostępu do Twojej twórczości? Najprościej użyć do tego skryptu “content locker” dostępnego za darmo w serwisach z ofertami typu sms, które wymieniłem na liście programów partnerskich. Wystarczy dodać skrypt na swoją stronę, a odwiedzający – po wejściu – będzie musiał zapłacić SMS’em za odblokowanie dostępu. Wymienione na liście serwisy dają możliwość ustawienia wielu różnych stawek. Zachęcam do testowania – oczywiście rejestracja i użycie “content lockera” są w pełni darmowe (serwisy pobierają tylko prowizje od uzyskanych opłat za dostęp do treści) 🙂

 

podsumowanie

Podsumowanie

Od lat wróży się upadek prasy drukowanej, a ekskluzywne treści próbuje się ratować wprowadzając opłaty za dostęp do nich. Uważam, że to jedyne rozwiązanie by zachować wartościową treść artykułów. Ciężko powiedzieć czy internet za ścianą opłat to wciąż tylko nierealne “gdybanie”, czy może do tego dojść. Pewne jest, że trend “paywallu” stale się rozpowszechnia, nie tylko wśród prasy. Może “darmowy internet” odejdzie kiedyś w zapomnienie? Jak myślicie?

To taki dość nietypowy wpis, ale gdy znalazłem to wypracowanie, wiedziałem że się nada 🙂 Mam nadzieję, że pomimo krótkiej formy, jednak był ciekawy – a być może zainspirował kogoś do próby sprzedaży własnych treści w modelu paywall 🙂

Pozdrawiam
mysc

Komentarze (2)

  1. ArteCreo

    Stety lub niestety, coraz częściej widzimy formy paywall w sieci 🙂

    Odpowiedz
  2. raj

    A mnie się zdecydowanie bardziej od paywalla podobają rozwiązania typu Patreon, gdzie dobrowolnie płaci się tym autorom, których się chce czytać/słuchać/oglądać (i jakoś to się sprawdza – chociażby vide Radio Nowy Świat i Radio 357, żeby nie liczyć wielu mniejszych i nie tak znanych serwisów i twórców), albo rozwiązanie, które niestety się nie przyjęło, a miało moim zdaniem ogromny potencjał – Flattr. Flattr polega z grubsza na tym, że rejestrując się w tym serwisie jako użytkownik deklaruje się stałą miesięczną kwotę, którą będzie się wpłacać, i instaluje się specjalne rozszerzenie do przeglądarki, które rejestruje każdorazowe skorzystanie ze strony jednego z twórców zarejestrowanych we Flattr. W zależności od tego, ile razy weszliśmy na którą stronę, Flattr wypłaca twórcom odpowiednią część wpłacanego przez nas miesięcznego “abonamentu”.

    Odpowiedz

Skomentuj ArteCreo Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *