Multi Level Marketing (MLM) vs Piramida Finansowa


Cześć !

Jest godzina 00:25, właśnie skończyłem pisać poniższy wpis. Zastanawiałem się czy opublikować go teraz, czy poczekać do jutra, ale stwierdziłem, że za długo nic nie dodawałem i czekanie nie ma sensu. Pozdrawiam wszystkich „nocnych marków” : )

Uwaga! W artykule używam wymiennie pojęć „piramida finansowa” oraz „system ponziego”, tak się potocznie robi, natomiast w rzeczywistości istnieją różnice. Więcej o różnicach możesz dowiedzieć się z tego wpisu : Schemat Ponziego jako rodzaj piramidy finansowej
Ostatnimi czasy, na forum zarabiam.com coraz bardziej zaostrza się spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami piramid finansowych. Ci pierwsi bardzo często nie mają nawet wiedzy o tym, że program w którym zarabiają działa na zasadzie piramidy – co więcej, zarzucają piramidalność MLM’om. To wszystko świadczy o totalnym braku zrozumienia branży w której działają. W tym wpisie postaram się zrozumiale wyjaśnić różnicę pomiędzy multi level marketingiem, a piramidą finansową (potocznie schematem ponzi). W następnym wpisie, do którego już teraz Cię zapraszam, przyjrzę się natomiast fenomenowi pojawiąjących się pieniędzy w „MXrevshare (MX WORLD)„.

Obecne programy reklamujące siebie jako „Rev-Share” działają na zasadzie piramid finansowych, wobec tego we wpisie nie używam mylącego terminu „Rev-Share” – który w rzeczywistości odnosi się do CPA i zdecydowanie bliżej mu do MLM’u. Piramidę nazywam piramidą, bez „przyjaznego” opakowania w rev-share. Zapraszam do lektury : )

 

MLM – Multi Level Marketing

Zacznijmy od MLM’u, który bardzo często kojarzy się z czymś złym – dużo osób uważa ten system za piramidę finansową, a tak na prawdę nie ma z nią nic wspólnego. Powiedziałbym nawet, że MLM – o ile faktycznie działa na zasadzie marketingu wielopoziomowego – to ten dobry. W prawdziwym multi level marketingu zysk dla struktury pochodzi z zewnątrz i jest rozdzielany dokładnie tak samo jak przy każdym innym towarze, który można kupić w sklepie. Na zasadzie MLM’u działa system poleconych w prawie każdym wymienionym tutaj serwisie zarobkowym. Poniżej wyjaśniam to na konkretnym przykładzie.

Księgarnia i wydawnictwo Złote Myśli ma system poleconych. Czy jako (jeśli nim jesteś) przeciwnik MLM’ów widziałbyś w tym coś złego ? Zapewne nie – a to właśnie jest przykład MLM’u. Dla uproszczenia wybrałem 1-poziomowy system poleconych, ale równie dobrze mógłby być wielo-poziomowy. Prześledźmy drogę pieniędzy – bo to skąd się biorą jest najważniejsze dla określenia z czym mamy do czynienia.

Klient kupuje książkę poprzez link jednego z partnerów wydawnictwa, a zarabiają na tym :

  • bezpośredni sprzedawca
  • osoba zarejestrowana nad bezpośrednim sprzedawcą
  • wydawnictwo

Załóżmy, że klient kupuje tą samą książkę w normalnej księgarni. Kto na tym zarabia ?

  • Księgarnia
  • Hurtownia
  • Wydawnictwo

W jednym i drugim przypadku mamy do czynienia ze strukturą piramidalną – zapewne stąd multi level marketing kojarzy się z piramidami, problem w tym, że na zasadzie struktury piramidalnej zbudowany jest każdy system dystrybucji w którym klient nie kupuje towaru bezpośrednio od producenta. W obu powyższych przypadkach zysk dla struktur pochodzi z zewnątrz, od klienta który płaci za książkę, a sam nie jest w strukturze. Bardzo często firmy nazywają same siebie MLM’ami podczas gdy przynajmniej w jakiejść części działają na zasadzie piramidy – przykładem może być FM GROUP, zapewne wszystkim znane. W FM GROUP część zysku pochodzi ze sprzedaży tzw. „startera” – problem w tym, że te pieniądze pochodzą od osób będących częścią struktury, co oznacza, że osoby zarejestrowane niżej płacą osobom zarejestrowanym wyżej (jakkolwiek będzie to ładnie nazywane – to tak własnie jest i ciężko się z tym kłócić).
Aby podane w przykładzie struktury (mam na myśli Złote Myśli) osiągnęły zysk – ktoś z zewnątrz musi kupić książkę, pieniądze nie pojawiają się „z choinki” i są rzeczywiste, otrzymane za konkretną sprzedaż – tak działa prawdziwy system MLM.

Wiemy już, że w MLM’ach zysk pochodzi z zewnątrz. Drugą cechą charakterystyczną (a raczej czymś całkowicie normalnym) są prawdziwe produkty (towary lub usługi) posiadające wartość. W powyższym przykładzie jest to książka, którą kupuje ktoś z poza struktury, równie dobrze może to być ubezpieczenie, kredyt lub cokolwiek dostępne w sklepach internetowych (które bardzo często dla podniesienia sprzedaży uruchamiają system poleconych działający na zasadzie multi level marketingu). Klient nie będący częścią struktury kupuje towar o określonej wartości i przekazuje w zamian pieniądze strukturze – która się nimi adekwatnie do zasług dzieli na zasadzie prowizji. Tak jak już powiedziałem wcześniej – nie ma w tym nic dziwnego i na takiej zasadzie działa praktycznie każdy model dystrybucji czegokolwiek (zamiast kolejnych poziomów partnerów mamy po prostu hurtownie, sklepy, firmy transportowe, marketingowe, itd.).

MLM nie jest niczym złym – o ile spełnia te dwie powyższe cechy (zysk pochodzi z zewnątrz i firma oferuje produkty o realnej wartości). Sam fakt, że mam poleconych w różnego rodzaju serwisach zarobkowych, sprawia że również zarabiam w systemie MLM – i nikt na tym nie traci. Tutaj pojawia się kolejny mit, który usłyszałem – nie pamiętam już dokładnie u kogo – w filmiku jednego z promotorów piramid finansowych. Otóż ten promotor stwierdził, że w MLM’ach zawsze ktoś traci – a w piramidach (według niego „rev-sharach”) nie. Oczywiście w rzeczywistości jest całkowicie na odwrót. W MLM’ach nikt nie traci – co najwyżej może nie zyskiwać, jeżeli produkt/usługa się nie sprzedaje. Nie dostanę prowizji od zarobków poleconych, jeśli ich sprzedaż wyniesie 0. Marketing wielopoziomowy działa na zasadzie łańcucha dostaw, a poszczególnymi ogniwami są pojedyńczy ludzie – zamiast firm i instytucji. Nie ma sprzedaży – nie ma zysku dla struktury. Jeśli nikt nie kupi mrożonej pizzy w biedronce – nie zarobi ani biedronka, ani hurtownia, ani producent. Zasada jest taka sama. MLM’om nastawionym na rekrutację nowych osób, zamiast sprzedaży – zdecydowawnie bliżej jest już do piramid finansowych, o których zaraz opowiem.

Mam nadzieję, że zrozumiałeś/aś na czym polega marketing wielopoziomowy – jeśli nie, koniecznie napisz do mnie e-mail i wyjaśnij czego nie rozumiesz : ) Dzięki Twoim informacjom będę aktualizował tekst – tak by był jak najbardziej zrozumiały dla wszystkich odbiorców.

 

Piramida Finansowa

Piramida finansowa ma taką samą strukturę – również piramidalną. Nazywana jest schematem ponziego ponieważ tworcą pierwszej piramidy był Włoch, Charles Ponzi. Zasadniczą różnicą jest fakt, że członkowie struktury muszą wpłacać depozyty do systemu (kupować produkty, „inwestować”, itd. – jak zwał, tak zwał, ale chodzi tylko o to by wpłacić pieniądze). Ta struktura nastawiona jest na rekrutację nowych członków, którzy będą wpłacać pieniądze. Firma będąca organizatorem piramidy oczywiście obiecuje zyski z inwestycji – problem w tym, że owe zyski są finansowane z wpłat kolejnych uczestników systemu. To oznacza, że firma musi wypłacać coraz więcej pieniędzy – tym samym potrzebuje coraz liczniejszych wpłat. Gdy okresowa suma wypłat przekroczy sumę wpłat – zabawa się skończy i wpłacający zostaną z niczym : ) Tak skończy każda piramida.
Ekonomicznym celem piramidy finansowej nie jest zysk, ani wzrost wartości firmy, lecz wzrost kapitału depozytowego i długość okresu przetrwania. Mówiąc prościej – struktura chce pozostać jak najdłużej wypłacalna i wiarygodna, bo tylko w ten sposób zapewni sobie wpłaty od nowych osób.

Wzrost kapitału depozytowego zapewnia utrzymanie płynności, a to z kolei decyduje o długości trwania piramidy. Administrator zwykle pobiera % od każdej wpłaty – i zależy mu aby system był jak najbardziej wiarygodny i żywotny. Jedyną osobą, która nie może stracić na piramidzie – jest właśnie jej twórca. Zauważcie jak administratorzy „rav-sharów”, czyli de facto piramid finansowych, starają się aby utrzymywać wiarygodność wśród swoich użytkowników. Non stop są aktualizacje, wywiady – a wszystko to tylko po to, by zapewnić ciągłość wpłat. Brak odpowiedniej ilości wpłat – równa się bankructwu. Piramida obraca wirtualnymi pieniędzmi bez pokrycia – gdyby nagle wszyscy użytkownicy chcieli wszystko wypłacić, okazałoby się że rzeczywistych pieniędzy przeznaczonych na wypłaty jest zdecydowanie mniej niż wirtualnych należności – w które wierzą osoby zarabiające w piramidach.

Tak jak w przypadku MLM’ów – prześledźmy drogę pieniędzy : )

Powiedzmy, że piramida oferuje 5$ po 44 dniach od każdej zakupionej paczki reklamowej o wartości 50$. Myślę, że ten przykład będzie znany wszystkim – obecnie ciężko nie spotkać się z reklamami „revsharów”. Oznacza to, że kupując paczkę reklamową za 50$, po 44 dniach wypłacimy 55$. Ta sama firma oferuje dwu-poziomowy system poleconych : 10% – 5%.

Zanim przejdę do wyliczeń – zwróć uwagę, że produkt jest fikcyjny, w rzeczywistości każdy wpłacający wpłaca 50$ aby wypłacić 55$ – nie kierują nim żadne inne motywy i w przeciwnym razie nie zapłaciłby 50$ za bezwartościową reklamę.

Załóżmy, że nasz wpłacający znalazł poleconego i ten również zwerbował kolejną osobę. Każdy z nich zakupił paczkę reklamową – więc do systemu wpłynęło 150$, a po 44 dniach powinno wypłynąć 177,5$ (dwu-poziomowy system poleconych). Pytanie skąd weźmie się 27,5$ ? Weźmie się oczywiście z wpłat kolejnych użytkowników. To nie wszystko – wcześniej wpłacone 150$ przez naszą trójkę „zdobywców” już poszło na wypłaty poprzednich wpłacających, a to oznacza że jeżeli nikt nie wpłaci nowych pieniędzy – nasza trójka pozostanie z niczym. W piramidach finansowych zysk pochodzi z wewnątrz – logiczne więc jest, że ktoś musi stracić – aby inny zyskał. Tak na prawdę ta piramida traci dużo więcej niż 27,5$ na trzech użytkownikach, omówię to szczegółowiej na przykładzie MXREVSHARE w kolejnym wpisie.

Niestety wiele osób daje się zwieść roztaczanej wokół takich firm iluzji stabilności i mogą na tym „zarobić” lub stracić – pewne jest jednak, że bez kolejnych wpłat nie zarobią. Pewne jest również, że wszelkie programy oferujące wysokie zyski OD WPŁACONEGO DEPOZYTU, niezależnie od kamuflażu, działają w taki sam sposób i nieuchronnie zmierzają do upadku. Na koniec, jako podsumowanie wpisu zestawiam ze sobą cechy MLM’ów i Piramid Finansowych, jako podobieństwa i różnice. Jednocześnie informuję, że cały wpis napisałem według mojego punktu widzenia – możliwe, że na część informacji musisz wziąć „poprawkę”, więc gorąco Cię zachęcam do weryfikowania podanych informacji.

 

Multi Level Marketing Piramida Finansowa
Występuje struktura piramidalna Występuje struktura piramidalna
Zysk pochodzi z zewnątrz struktury Zysk pochodzi z wewnątrz struktury
Firma oferuje produkt o realnej wartości Firma oferuje produkt fikcyjny – o zawyżonej wartości
Firma jest nastawiona na sprzedaż Firma jest nastawiona na rekrutację nowych członków

 

Dziękuję serdecznie, że przeczytałeś cały wpis ! 🙂 Zapraszam do dalszego odwiedzania bloga.

EDIT :

Zapraszam do zapoznania się również z :

Pozdrawiam
mysc

Komentarze (7)

  1. Kacper Mazur

    Właśnie chciałem zrobić taką rewizję Recyclixa, po przeczytaniu artykułu, ale nie wiem czy nie zostanę zjechany przez Adama 😀

    Odpowiedz
  2. Twoje imię *

    Cały tekst świetny, tak na „5-” 😉

    Minus za Ponzi’ego – nie był pierwszym twórcą piramidy finansowej tylko twórcą pierwszej głośnej piramidy (przed nim takie struktury też powstawały)

    Odpowiedz
    1. mysc (Get Paid 2.0)

      Dobrze, że końcowe oceny nie mają już „minusów” ani „plusów” – wobec czego „5-” = „5” w indeksie 🙂 Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do dalszego odwiedzania bloga !

      Odpowiedz
  3. Zygmunt

    Jak to dobrze, że przeczytałem ten tekst…bo już chciałem w taką piramidę wejść. No a teraz to już w żadną nie wejdę.

    Odpowiedz
  4. BartekRski

    Dziękuję za artykuł, daje zrozumienie tematu, dla mnie, jako osoby działającej w FM World to zawsze jakaś dodatkowa wiedza.
    Pojawiła się tylko jedna dezinformacja (wiem, pewnie nieumyślna, ale taki już mam nawyk, że poprawiam w dobrej wierze).
    Otóż FM swego czasu pobierało opłaty za tzw. Starter (3 rodzaje) przy rejestracji. Ale jest to towar jak każdy inny w sklepie, warty swojej ceny (koszt próbek+aktualnych katalogów), zaś w artykule zasugerowano, że te opłaty za „starter” to czysty zysk, którego zakup daje zarobki komukolwiek.
    Wręcz przeciwnie, w czasach, gdy startery były obowiązkowe (ale tylko dla osób chcących budować struktury), startery nie były punktowane do planu marketingowego. Kosztowały (i kosztują, bo można go sobie w dowolnej chwili dokupić na sklepie) tyle samo dla osoby polecającej, jak i dołączającej. Oczywiście pomijam nieetyczne patologie, gdy może ktoś próbował z marżą sprzedawać startery, bo nigdy się z nimi nie spotkałem, a może o to chodziło autorowi artykułu.

    Poza tym – należałoby zapytać, ile firma realnie zarabiała na zakupie starterów w stosunku do całości zysku netto. Wiedząc, jakie są obroty miesięczne firmy, mając świadomość, że startery do obrotu punktowego firmy nie są wliczane do kalkulacji wypłat (nie mają wartości punktowej). Odpowiedź jest prosta – udział „starterów” w zyskach firmy jest znikomy!
    Znikomy, ponieważ:
    1. Jest to zakup jednorazowy i handlowo warty często więcej niż cena w FM.
    2. Obrót wszystkich branż jest cykliczny, stały i na tyle duży, że szacuję, że ponad 90% obrotu jest generowane przez osoby kupujące te produkty wyłącznie na swój użytek, nie zarabiając na planie marketingowym. Pozostałek niecałe 10% to obroty osób aktywnie reklamujących, których jest (szacuję) mniej niż 5%.

    Jeśli coś pominąłem lub napisałem niedokładnie – proszę o kontakt mailowy 🙂

    Odpowiedz
    1. BartekRski

      Moje szacunki wynikają z analizy moich grup konsumenckich które liczą łącznie ponad 1300 osób i mam pełną wiedzę na temat ilości osób dołączających.

      Obecnie, przy darmowej rejestracji udział starterów w ogólnych obrotach wynosi nie więcej niż 1%.

      Odpowiedz
  5. Iza

    Co do tego, że MLM nie ma nic wspólnego z piramidą finansową to się nie zgodzę. Zawsze znajdzie się jakaś firma która tylko to ma na celu ;/ Sama szukam czegoś takiego i „koleżanka” mi poleciła prouve. Poczytałam i co? Babka zabiera byłemu mężowi pracowników, żeby się zemścić( chyba, innego powodu takiego zachowania nie widzę). Podobno jeszcze nie ruszyli, a już mają sporo za uszami. Nie wróże im przyszłości. A koleżanki już nie mam, bo właśnie ona współtworzyła taką piramidę, sorry znajomym się takich rzeczy raczej nie robi.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *